Thairisotto.

Gjorde mig en Thaiinspirerad lunch idag. Var sugen på något syrligt och något med lite hetta som kontrast mot dagens sommarväder. 
Jag tittade i skafferiet och fann mig en burk kokosmjölk. Och kreativ som jag är gjorde jag mig en risotto på det.

RECEPT:
(4 pers.)

Ingridienser:

4 dl Risottoris 
1 burk kokosmjölk
3 dl vatten
2 Lime (En för dekoration)
2 Kvistar Basilika
1 Chili
En nypa Salt

Gör så här: 
1. Skölj av riset
2. Blanda ris, kokosmjölk, salt och limeskal från ena limen, i en kastrull. 
3. Koka upp och låt det sedan sjuda i 10 min.
4. Tillsätt allt eftersom mer vatten. Koka tills risotton har en krämig konsistens och riset är "al dente" dvs. Färdigt, med en liten marginal. Riset ska ha en liten kärna, men inte allt för okokt.
5. Blanda ned resterande ingridienser i risotton. 
6.  Dela limen på mitten och grilla den, tills den har en grillad yta. (Om du ej har grill tillgänglig kan du även steka limen)
7. Lägg upp risotton i en djup tallrik, dekorera med några blad av basilikan samt den grillade limen.

Smaklig spis!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback