"Elin, varför är du vegetarian?"

Den frågan har jag  fått varje gång jag öppnat min mun och uttalar mig vara vegetarian.
Jag vet ej vart jag ska börja. Men nu tänker jag ta mig tiden och skriva ett långt och tydligt svar, till alla som ställt mig denna fråga och även till er som inte har något bra svar på frågan.
 
Men jag kan börja berätta vad som fick mig att bli vegetarian. 
Det hela började i väldigt tidig ålder. Jag var väl omkring fem, möjligtvis sex. Hade väldigt litet perspektiv på hur den lilla världen jag bodde i funkade. Var matintresserad redan då, tog mig ofta stunder då jag funderade på allt, från vart det gröna äpplet ska kastas till hur man skrev bokstaven A. Då funderade jag även på vegetarism, om jag kan uttrycka det så. Jag var så extremt faschinerad av vegetarianer och för att inte tala om veganer. Hur fungerade de, var det vanliga människor, varför kallas de vegetarianer? Några år senare fick jag reda på att vegetarianer är helt vanliga människor, som valt att inte äta kött. Ur min 7-åriga syn på livet, kunde jag för allt i världen inte förstå varför man valt att inte förtära kött. Varför valde man inte att sluta äta Lakrits, oliver, eller något annat vidrigt. Varför just kött?
Då ställde jag mig frågan, som så många ställer till mig idag.
Varför äter man inte kött, varför är man vegetarian? 
 
Härom kvällen tog jag mig en rejäl tankeställare. 
Har inte världen gått så långt fram i uttvecklingen att alla bör veta vad en så kallad vegetarian är för något. Men drog senare slutsattsen. Nej. Tydligen inte. 
 
Men då kan jag bara grattulera. Ni som har tittat in på min blogg, inte vet vad det innebär att vara vegetarian  och fortsätter läsa denna text kommer nu få lära er, för en gångs skull, vad det innebär och några annledningar till varför man är det.
 
MILJÖN- Om man sumerar den energi som går åt vid odlingen och den energi som går åt i förädling och transporter av livsmedel så går det åt betydligt mindre energi för grönsaker än för kött. En ko måste äta tio (!) kilo "grönsaker/gräs" för att producera ett ynka kilo kött

Fast alla köttsorter är inte lika energikrävande. Beroende på vilket foder djuren får. T.ex. Nötkött från gödkor är väldigt resurskrävande, medan kyckling är energisnålt, om den bara kommer från Sverige och har ätit inhemskt foder. 

DJURSKYDD- 
Jag anser inte att det är fel att äta kött i sig, men på det sättet djur föds upp, känns det inte rätt att äta kött. Många djur som vi äter plågas och lever enligt många, tvivelaktiga förhållanden. Med andra ord, djuren plågas. Och varför gör dem det? Jo, det ska jag tala om. Vi konsumerar så mycket kött att man blir tvungen att skynda på processen. De som har hand om djuren minskar utrymmet för  varje djur, för att de ska ta mindre plats. Då kan man ha fler djur, käna mer pengar. Djuren föds, djuren plågas, vi dödar djuren. Som tur är så har Sverige väldigt bra lagar om hur djur ska behandlas. Så det jag beskrivit i texten ovan förekommer ej i Sverige, men i köttet Sverige importerar.
 
HÄLSOSKÄL- 
Vissa äter vegetarisk kost av hälsoskäl, då de anser vegetarisk kost generellt är nyttigare.
Kollar du t.ex. vilka gifter som köttet kommit i kontakt med innan du köper det? Vem vet vad besprutningen på gräset som kossan äter innehåller? Jag kan inte tänka mig att det är särskilt hälsosamt att äta gift...?
 
RELIGÖSA SKÄL- 
Med hänvisning till påbudet att leva utan att skada andra, är det vanligt att Buddhister inte äter kött.
 
SMAKSKÄL-
Jag är bl.a.vegetarian på grund av att jag finner kött osmakligt.
 
PENGAR-
Alltså tänk efter vad du sätter pengar på. 100kr/kg på kött eller 3kr/kg när det är säsong på vissa grönsaker.
 
Det här är några få annledningar. Det finns mååååånga fler.
 
 
Kan även passa på att säga att det inte bara finns en sorts vegetarian. Det finns sex stycken, fler därtill.
 
NamnKött
(inklusive fågelfiskskaldjur)
ÄggMejeriprodukterVegetabilier
Vegetarian

(vegansk kosthållning)

Nej Nej Nej Ja
Lakto-vegetarian Nej Nej Ja
Ja
Ovo-vegetarian Nej Ja Nej Ja
Lakto-ovo-vegetarian Nej Ja Ja Ja
Pescetarian Bara fisk och skaldjur Ja Ja Ja
Demivegetarian Bara fågel och/eller fisk Ja Ja Ja

 (Tack NE för tabellen)
 

Som ni ser så finns det många olika sorters vegetarianer. Jag är i kategorin pescetarian.
(Och nej, jag är som jag har uttryckt mig i texten ingen "riktig vegetarian")
Ända sedan jag blev vegetarian har mamma föreläst om alla viktiga saker jag måste äta när jag är vegetarian. Järn, mineraler,salt och så vidare.
 
För er som har blivit nyfikna och sugna på att bli vegetarianer. BLI INTE DET, än. Läs på om vad du måste äta när du är vegetarian, om det finns några risker och allt vad att vara vegetarian innebär. 
 
Asså tummen upp till er som är vegetarianer/vegner, jag beundrar er.
Och två tummar upp till er som älskar kött, men trotts det utesluter det någon dag, och istället äter saker från växtriket. Ni är juh också för underbara!
Ni som inte alls har povat på vegetarisk mat, gör det. Vissa skunmma typer har fördommar om vegetarisk kost. "Man blir inte mätt" "Det är äckligt" "Grönsaker, serriöst, jag är väl ingen ko heller?!"
Jag kan lova, man blir mätt. Det är inte äckligt, det är som att säga "Njae, jag gillar inte köttfärsås, nae. Då gillar jag ingen mat med kött i."
Och nej, såklart du inte är en ko. Den kossan du trodde du var, har du juh redan ätit upp. 
 
Tror aldrig jag skrivit en sån här lång text där hälften av orden är kött och vegetarian. Nästa inlägg ska jag nog inte ha med lika många kött och vegetarian-ord. Men detta var allt för mig,  för denna gång.
 
Hadä, hadä!
 
 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback